Pages

Ads 468x60px

Tuesday, February 26, 2013

MA’RUF CLUB IIUM & DAKWAH : DALAM LIPATAN SEJARAH


 

“Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik”
Surah Ali-Imran :110


Hari ini hampir 15 tahun Ma’ruf Club berada di gelanggang dakwah kampus Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Pelbagai cabaran dan kesusahan yang dihadapi sepanjang tempoh keremajaan ini, tidak kurang juga kejayaan-kejayaan yang dikecapi menghiasi sejarah panjang Ma’ruf Club (MC).

MC bermula dengan sebuah unit dengan nama Ma’ruf Unit  yang  berada dibawah Spiritual & Islamization (SI) Student’s Representative Council (SRC) iaitu pada tahun 1999. Setahun kemudian nama Ma’ruf Unit bertukar kepada Ma’ruf Group. Akhirnya pada bulan Julai 2003, Ma’ruf Group dinaiktaraf menjadi Ma’ruf Club sehinggalah sepertimana yang ada pada hari ini.

MC ditubuhkan dengan misi untuk menyampaikan dakwah Islamiyyah kepada semua masyarakat kampus dengan menjunjung prinsip Islamization & Integration dalam setiap program dan gerak kerjanya. MC pernah mendapat pengikitirafan daripada STADD pada tahun 2003 sebagai status kelab terbaik bersempena dengan “Society Day”.

Kepelbagaian Bentuk Dakwah Mendekati Masyarakat Kampus

Pelbagai pendekatan yang digunakan oleh MC bagi mendekati masyarakat kampus yang mempunyai latar belakang yang berbeza. MC seringkali dilihat sebagai sebuah kelab untuk ‘orang baik-baik sahaja’, kelab untuk ‘muslimat tudung labuh sahaja’ dan pelbagai lagi tafsiran-tafsiran yang ditujukan kepada MC menjadikan MC cukup ditakuti oleh sebahagian masyarakat kampus. Hakikatnya, tafsiran-tafsiran itu tidak ada bagi MC malah MC menegaskan bahawasanya kelab yang berlatarbelakang dakwah (Dakwah Based Society) ini menerima sesiapa sahaja yang berminat mendekati kebaikan dan kebenaran, walau siapapun mereka.

MC cuba sedaya upaya merapatkan jurang yang jauh demi memastikan penyampaian dakwah Islamiyyah itu dapat diterima dengan baik dengan menghilangkan segala bentuk persepsi-perspesi yang dilemparkan kepadanya. Pendekatan Down to Earth (program bertemu muka dari bilik ke bilik) yang dilihat antara pendekatan yang sangat memberi kesan dalam mendekati golongan mad’u.

MC meneruskan program-program berbentuk ilmiah yang diadakan pada setiap semester antaranya kuliah mingguan Riyadhus Salihin, kuliah mingguan Sirah dan pengisian ringkas selepas solat jumaat. Di samping itu, MC juga menganjurkan program “2012 : Will the World Shut Down” dan “The Facts Behind the Killing of Osama Ben Laden” yang menyentuh isu-isu global umat Islam dan telah mendapat sambutan yang luar biasa dikalangan masyarakat kampus. Begitu juga kuliah dari penceramah terkenal tanahair, Ust Azhar Idrus yang mempunyai daya tarikan kepada anak muda hari ini.

McBall, McRiderz dan SWEET yang catchy dan osem

MC tampil dengan pendekatan yang dilihat lebih mesra massa dengan memperkenalkan 3 team yang mempunyai golongan sasaran masing-masing. Kehadiran McBall yang khusus untuk peminat sukan nombor satu negara iaitulah bola sepak, McRiderz yang khusus untuk peminat sukan permotoran dan SWEET team yang khusus untuk golongan sister di UIA, memberikan suatu impak yang besar kepada MC selama bertapak di bumi UIAM ini.

Strategi ini dilihat lebih membumi dan dapat diterima dengan baik oleh massa. Mungkin ramai yang tidak terfikir bagaimana mungkin sebuah kelab yang islamik boleh mempunyai cabang-cabang sebegini. MC sebenarnya membuktikan kehadirannya bukan semata-mata untuk golongan ‘agamawan’  tetapi juga terbuka untuk golongan yang cenderung kepada aktiviti luar seperti sukan dan permotoran.

Penubuhan 3 team ini sedikit sebanyak meluaskan pengaruh dakwah MC kepada masyarakat kampus. MC meyakini mencari titik persamaan merupakan langkah asas dalam mendekati dan meraikan kepelbagaian latar belakang masyarakat kampus. Kemudian barulah Islam dapat disampaikan malah dapat diterima dengan baik oleh masyarakat kampus.

International Students & MC 

International students merangkumi sebahagian besar daripada komuniti UIAM. Mereka datang dari pelbagai negara yang mempunyai culture dan citarasa yang berbeza daripada masyarakat tempatan. Kehadiran mereka sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada mahasiswa tempatan untuk mengetahui selok belok kepelbagaian tradisi negara yang ada ini.

MC melaksanakan beberapa program untuk menarik kelompok international students antaranya program “Ma’ruf Club Gala Night” yang diadakan penghujung semester lepas. Program ini dianjurkan dengan matlamat menarik seramai mungkin kelompok international students kepada MC di samping menjelaskan isu-isu semasa umat Islam terutamanya di Palestine, Syria dan Rohingnya.

MC mesti lebih bersifat universal dalam program-programnya supaya kelompok international students dapat turut serta dalam program tersebut. Begitu juga program-program collaboration dengan international students’ society perlu diperbanyak supaya kelompok itu tidak terus dipinggirkan daripada sasaran dakwah MC. Ini juga sesuai dengan keberadaan MC berada di sebuah universiti yang bersifat antarabangsa.

Kepimpinan & Masa Depan MC

MC di bawah pimpinan Al-Hafiz Ahmad Redzuan akan terus berdiri teguh meluncurkan risalah-risalah Islam ke tengah masyarakat kampus UIAM. Sejarah panjang MC yang berliku-liku menjadi bekalan utama untuk MC menghadapi masa depan yang kian mencabar. Cabaran utama bagi MC sudah pasti menghadapi serangan pemikiran atau “ghazwatul fikr” yang sekarang melanda umat Islam. Pertembungan war of ideas sangat memerlukan kepada kefahaman yang mendalam di samping ketelitian yang tinggi untuk menghadapinya. Inilah cabaran besar MC dalam menyambung tugas para Nabi dan Rasul.




0 comments:

Post a Comment